TOIMITUS- JA MAKSUEHDOT

Oikeudellisesti ostaminen ja tilaaminen merkitsevät sopimuksen tekemistä. Sopimusta ei voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa. Kauppaa ei siis voi noin vain peruuttaa, vaikka tulisikin katumapäälle. Sekä ostajan että myyjän velvollisuuksista ja oikeuksista säädetään kuluttajansuojalaissa, jota myös PC Systems Finland toiminnassaan noudattaa.

1. TUOTTEET

1.1 Valikoimassamme on kahdenlaisia tuotteita: Tuotteita joihin sovelletaan kuluttajalainsäädäntöä eli ns. kuluttajatuotteet sekä ammattituotteet joiden kauppaan sovelletaan yrityskaupan sääntöjä.

1.2 Ammattituotteita myydään kuluttajille ainoastaan yrityskaupan säännöillä. Tuotteiden asentaminen, käyttöönotto ja käyttäminen vaativat oman alansa ammattiosaamista. Kaikki erillisenä myytävät tietokonekomponentit ovat ammattikäyttöön suunniteltuja tuotteita. Muut ammattituotteet ovat erikseen merkitty hinnastossamme.

Mikäli epäilet, että asennus ei omin avuin onnistu, suosittelemme käyttämään asennuspalveluitamme.

2. TILAAMINEN

2.1 Tilaustavat

Tilauksen voi tehdä joko

  • ostoskoria käyttäen verkkosivuillamme (www.pcsystems.fi)

  • sähköpostitse (myynti@pcsystems.fi)

Kun tilaus on käsitelty, asiakas saa tilausvahvistuksen sähköpostitse (koskee vain verkkotilauksia).

Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron (24.00 %) tai jos kyseessä on marginaaliverollinen tuote, näkyvissä on lopullinen hinta.

2.2 Käyttäjätunnukset

Ensimmäisen verkosta tehdyn tilauksen lopuksi järjestelmä luo tilaajalle käyttäjätunnuksen tuolloin annetun sähköpostiosoitteen pohjalta. Tätä käyttäjätunnusta ei voi jälkikäteen muuttaa. Salasanan ja yhteystietojen muuttaminen onnistuu Tilinhallinnan kautta verkkosivuillamme. Hallitakseen omaa käyttäjätiliään, tulee käyttäjän olla kirjautuneena sisään. Käyttäjätiedot päivittyvät automaattisesti aina, kun käyttäjä tekee uuden tilauksen. Tehdyt tilaukset kohdentuvat automaattisesti asiakkaan käyttäjätunnukselle sähköpostiosoitteen perusteella. Ongelmatapauksissa tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Käyttäjätunnusten tietoja ei luovuteta kolmansille osapuolille.

3. MAKSAMINEN

Myymälässä maksutavoiksi käyvät seuraavat maksutavat:

  • käteinen

     

Emme tee avokauppaa, joten varmista etukäteen, että tuote on käyttötarkoitukseensa soveltuva.

Maksu verkkokaupassa

Checkout maksunvälityspalvelu välittää maksusi kauppiaalle. Käytössäsi on kaikkien pankkien maksupainikkeet. Checkout on sinulle turvallinen maksutapa. Palvelu on maksulaitoslain siirtymäsäännöksen nojalla merkitty Finanssivalvonnan ylläpitämään maksulaitosrekisteriin. Checkout on Checkout Finland Oy:n (y-tunnus 2196606-6) ylläpitämä palvelu.

Joustoraha -palvelu on tarkoitettu kaikille yli 20-vuotiaille suomalaisille yksityishenkilöille ja maksimissaan 1000 euron ostoksiin.

Everyday -verkkomaksu on tarkoitettu yli 18-vuotiaille suomalaisille yksityishenkilöille ja maksimissaan 1000 euron ostoksiin. Asiakas saa keskimäärin 45 vuorokautta kulutonta maksuaikaa.

Valittuasi maksutavan kauppiaan tarjoamista vaihtoehdoista, maksutapahtuma siirtyy maksutavan järjestelmään. Hyväksyttyäsi maksun ja palattuasi verkkokauppaan, maksu kirjautuu välittömästi suoritetuksi kauppiaalle. Maksu suoritetaan Checkout Finland Oy:n hallinnoimalle tilille, josta se siirretään kauppiaalle. Turvallista, helppoa ja nopeaa!

 

4. TOIMITUS

4.1 Postitus

Toimitamme muutoin kuin noutoon tilatut tuotteet postin kautta ennakkomaksettuina.

Emme toimita Suomen rajojen ulkopuolelle.

Perimämme toimituskulut ovat asiakkaan nähtävissä tilausta tehtäessä. Noudoista ei peritä toimitus- tai käsittelykuluja. Mikäli maksu tulee eri pankista kuin Danske Bank on pankkiviive 1-2 arkipäivää. Emme ota vastuuta paketin myöhästymisestä meistä riippumattomien seikkojen takia.

Verkkotilaukset asiakas maksaa etukäteen ennen toimitusta tilillemme. Postitamme tilauksen 1-3 arkipäivän kuluessa siitä, kun maksusuoritus näkyy tilillämme (huom. mahdollinen pankkiviive).


Vastaamme siitä, että tuotteet postitetaan hyvin pakattuina. Joskus kuitenkin tästäkin huolimatta paketti ei selviä ehjänä perille. Postilla on kuljetusehtojensa mukaan korvausvastuu, jos lähetys on vahingoittunut kuljetuksessa. Jos asiakas huomaa paketin vaurioituneen, kun hakee sitä postista, tulee hänen heti tehdä kirjallinen vahinkoilmoitus postiin. Jos vahinko huomataan vasta kotona pakettia avattaessa, tulee paketti kokonaisuudessaan viedä takaisin postiin ja täyttää vahinkoilmoitus. Lisätietoa antaa Postin palvelunumero 0200 71000.

Postipaketin saapuessa merkittävästi myöhässä voi asiakas saada korvausta tekemällä postiin vahingonkorvaushakemuksen. Posti maksaa myöhästyneistä lähetyksistä postikulut takaisin asiakkaalle. Lisätietoa antaa Postin palvelunumero 0200 71000.

4.2 Noudot

Noutotilaukset vahvistetaan aina sähköpostitse. Tilausta ei kannata lähteä noutamaan ennen vahvistuksen vastaanottamista.

Varaamme noutoon tilattua tuotetta seitsemän (7) päivää, jonka jälkeen tilaus automaattisesti perutaan.

5. LAPSET JA NUORET

Alaikäiset voivat tehdä vain pienehköjä ja tavanomaisia ostoksia – tosin 15 vuotta täyttänyt voi käyttää omia ansioitaan merkittävämpiinkin ostoksiin.

6. TILAUSVAHVISTUS

Välittömästi verkkotilauksen tekemisen jälkeen, asiakas saa automaattisesti sähköpostilla kopion tehdystä tilauksesta. Tilauksen tietoja voi tarkastella myös Tilinhallinnan kautta.

7. PALAUTUKSET

Kuluttajansuojalain mukaisesti etämyynnissä ostajalla on oikeus peruuttaa ostoksensa (linkki tilauksen peruutusohjeisiin löytyy sivun alareunasta) 14 päivän kuluessa siitä, kun hän on saanut sekä tuotteen että tilausvahvistuksen. Peruutusaika lasketaan siitä päivästä lähtien, kun asiakas on vastaanottanut näistä myöhemmin saapuvan. Peruuttamisaikana asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen samaan tapaan kuin ostaessaan tavaran suoraan myymälästämme. Huomaa, että tavaraa ei kuitenkaan saa ottaa käyttöön. Siksi onkin tärkeää varmistaa jo etukäteen, että tuote on tarkoitukseen soveltuva. Yhteensopimattomuus- ongelmista asiakas kantaa itse vastuun. Emme ota vastuuta esimerkiksi mahdollisista yhteensopivuusongelmista jo olemassa olevien komponenttien kanssa.

Palautusoikeus raukeaa, mikäli palautettava tuote ei ole moitteettomassa kunnossa, tai kauppaa ei ole peruttu määräajassa. Ohjelmistojen osalta palautusoikeus raukeaa, mikäli tuotteen suojamuovi on poistettu tai sinetti rikottu. Samoin pätevät kaikki kuluttajansuojalain 6. luvun rajoitukset.

Etämyynnissä ei ole kuluttajansuojalain 6. luvun mukaisesti peruuttamisoikeutta, mikäli ostettu tuote on valmistettu tai muunneltu asiakkaan toiveiden mukaan eikä sitä voida myydä edelleen ilman huomattavaa tappiota. Palautusoikeus ei myöskään koske palveluita.

Tuotteilla ei ole palautusoikeutta yritysten välisessä kaupassa.

Kuluttajansuojalain mukaisesti myymäläkaupassa tuotteilla ei ole automaattista palautus- ja/tai vaihto-oikeutta. Rajatusta avokaupasta voidaan kuitenkin ostohetkellä tapauskohtaisesti sopia. Tällöin asiasta tulee aina lisämaininta ostokuittiin.

PC Systems Finland ei vastaa ns. asiakaspalautusten posti/rahtikuluista.


8. TAKUU JA HYVITYKSET

Takuuaika on mainittu tuotteen kuvaustiedoissa sekä tilausvahvistuksessa ja/tai -kuitissa. Emme vastaa mahdollisesta valmistajan myöntämästä pidemmästä takuuajasta. Kaikilla myymillämme tuotteilla (pl. poistotuotteet) on vähintään 14 vuorokauden toimintatakuu ellei kysymyksessä ole erikseen mainittu ”rikkinäinen” osa esim. varaosakäyttöön tarkoitettu emolevy, josta on tarkoitus irroittaa jokin osa tai komponentti. Käytetyt tuotteet myymme sellaisina kuin ne ovat. Takuuaika ei ole riippuvainen tuotteen varsinaisesta käyttöönottopäivästä, vaan se lasketaan kalenteripäivissä ostohetkestä lukien. Kuitenkin, jos takuuaika päättyy lauantaina, sunnuntaina tai itsenäisyyspäivänä, vapunpäivänä, joulu- tai juhannusaattona, on ostajalla oikeus takuuseen vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Joidenkin tuotteiden takuu hoidetaan Suomessa keskitetysti tuotteen valmistajan tai heidän nimeämänsä kolmannen tahon puolesta. Näitä tuotteita ei siis tule tuoda tai lähettää meille vaan ottaa suoraan yhteyttä takuun hoitavaan osapuoleen. Joissain tapauksissa kyseessä on jopa onsite-takuu, jossa rikkinäinen tuote noudetaan kotoa. Lisätietoja löydät takuuohjeista.

Mikäli tuotteen takuuta ei hoida valmistaja tai heidän nimeämänsä taho (ks. yllä), hoituu takuu meidän kauttamme. Tärkeää on, että vian havaittuasi teet takuuhuoltopyynnön verkkosivuillamme.

Takuuhuoltopyynnön hyväksymisen jälkeen kuluttajan tulee toimittaa takuupalautus Postin kautta asiakaspalautuksena samalla tavoin tai vastaavasti pakattuna kuin alkuperäinen lähetys. Takuu raukeaa, mikäli tuote vaurioituu postissa lähettäjän huolimattomuuden vuoksi. Lähetyksessä tulee olla mukana alkuperäinen ostokuitti ja vikaselostus. Mikäli tuotteessa ei ole vikaa, perimme 35 euron tarkastusmaksun. Myös selvästi virheellisten palautusten osalta pidätämme oikeuden periä kohtuullisen tarkastusmaksun. Asiakaspalautussopimuksen ansiosta me siis maksamme postikulut takuupalautusten osalta kumpaankin suuntaan. Emme lunasta matkahuoltoon tai postiin postiennakolla lähetettyjä lähetyksiä. Tarkemmat takuupalautusohjeet löydät takuuehdoista.

Jos konepaketin kasaus on ostettu meiltä lisäpalveluna tai kyseessä on myymämme valmis konepaketti, kuuluu hintaan takuuaikana ilmainen vian paikallistamisen (laitteistokohtainen takuu, ei koske ohjelmisto-ongelmia). Mikäli komponentit on ostettu erikseen, on tuotteilla vain osakohtainen takuu. Tämä tarkoittaa sitä, että takuuvaihtoon tulee toimittaa vain viallinen komponentti. Lisämaksusta (65 €) on mahdollista ostaa palvelu, jossa itse kasatun laitteiston viallinen komponentti paikallistetaan huollossamme ja vaihdetaan tämän jälkeen normaalin takuuprosessin mukaisesti.

Mikäli ostajana on ollut yritys, yhdistys tai vastaava muu taho kuin kuluttaja tulee hänen toimittaa tuote takuuvaihtoon omalla kustannuksellaan. Mikäli asiakas tässä tapauksessa palauttaa virheellisesti takuuvaihtolähetyksen asiakaspalautuksena, veloitamme toimituskulut jälkikäteen hinnastomme mukaisesti.

Jos tuotteessa on kuluttajansuojalain tarkoittama virhe, kuluttajalla on oikeus hyvitykseen. Ensijaisesti pyrimme korjaamaan virheen tai vaihtamaan tuotteen virheettömään tai vastaavaan toiseen tuotteeseen. Toissijaisesti voimme harkita virheen hyvittävää hinnanalennusta. Kaupan purku on vasta viimeinen vaihtoehto.

Sovitut hyvitykset maksetaan aina tilisiirtona mahdollisimman pian ja kuitenkin 30 päivän kuluessa kaupan purkamisesta. Hyvityksiä ei koskaan makseta käteisellä.

9. KÄYTTÖOHJEET JA TUOTETUKI

Ellei toisin mainita, uusien myymäläpakattujen tuotteiden mukana toimitetaan korkeintaan englanninkieliset käyttöohjeet. Käytettyjen tuotteiden mukana ei yleensä toimiteta asennus- eikä käyttöohjeita, mutta asennusohjeet ovat useimmissa tapauksissa ladattavissa valmistajien verkkosivuilta.

Virheellisestä asennuksesta aiheutuvat ongelmat eivät kuulu takuun piiriin.
Emme tarjoa tuotetukea myymillemme rauta- tai ohjelmistotuotteille.

10. REKLAMAATIOT

Kaikki toimitukseen liittyvät reklamaatiot tulee lähettää seitsemän (7) päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Reklamaation voi lähettää asiakaspalveluumme sähköisesti palautelomakkeella tai kirjallisesti osoitteeseen

PC Systems Finland

Pääskylänkatu 7 LH 1

00500 HELSINKI


Kaikkiin edellä esitettyihin ehtoihin sovelletaan Suomen lakia. Mahdolliset erimielisyydet käsitellään Helsingin Käräjänoikeudessa.

Hakuehtoihin sopivia tuotteita ei löydy.
© 2020 PC Systems Finland